KOMMUNALT Emma Jönsson, enhetschefen på Tekniska som Bjuvsweek skrev om i december när hon varslades om uppsägning, för att ha beordrat nermontering av en brandtrappa på Bjuvs kommunhus, återinträdde i tjänst på onsdagen.
När Emma Jönsson i december fick muntligt besked från överordnade om att man hade för avsikt att säga upp henne - om hon inte själv ville säga upp sig - blev följden att hon fick stanna hemma med bibehållen lön. Medan hennes fack Ledarna och en advokat anlitad av Bjuvs kommun utredde ärendet. Och en person rekryterades för att sköta hennes jobb.
Facket fann dock ingen skälig orsak till uppsägning och när de och företrädare för kommunen efter ett par månader slutligen möttes stod det klart att Emma kunde återgå till sitt arbete. Vilket hon alltså gjorde i onsdags.
Vad var det då som egentligen hände?
Ja, det är inte kristallklart. Olika tillfrågade berättar lite olika versioner.
Men det handlade bl.a. om en brandstege på andra våningen i kommunhuset som Emma Jönsson beslutade skulle tas ner. Skälet var att det läckte från taket och ner och in i ett serverrum. Stegen var helt enkelt i vägen när läckan skulle tätas.
Tanken var att stegen skulle tillbaka på plats efter renoveringen men så långt hann inte Emma Jönsson förrän någon med mer auktoritet än hon själv beordrade stegen tillbaka. Och så kom samtalet om överträdelse av befogenheter och avsked.
Men...... som sagt, den gubben gick alltså inte.
Oroande signaler inifrån
Storyn om brandstegen känns onekligen aningen märklig och jag kan inte annat än tänka på de signaler som den insändare som Styrelsen för Kommunal sektion Bjuv, Styrelsen för Sveriges Lärare Bjuv och Styrelsen för Vision Bjuv i fjol publicerade i Helsingborgs Dagblad - och där avsändarna berättade om dålig arbetsmiljö, toppstyrning och tystnadskultur. Som i sin tur enligt samma styrelser 2023 lett till att såväl utköp av tjänstemän som antalet arbetsskador ökat markant.
- Det råder en tystnadskultur hos arbetsgivaren Bjuvs kommun, löd insändaren i HD. Det som sker i kommuntoppen med chefer som blir utköpta och tystade sipprar ner i organisationen. Det skapar otrygghet, dålig arbetsmiljö och ökar antalet anmälda arbetsskador. Det som sker på golvet med snabba avslut – uppsägning – av rehabiliteringsärenden lämnar människor i utsatthet och risk för att fastna i utanförskap och ohälsa.
- Vi har räknat och en handfull utköpta chefer i år (2023) kostar kommunen drygt 6,5 miljoner kronor.
Helsingborgs Dagblad har på redaktionell plats också berättat om hur bygg- och miljöchefen och fastighetschefen köpts ut och att kommunens motiv varit arbetsbrist pga omorganisation. Och själv minns jag chefen för fritidsförvaltningen.
Våra friheter till trots
Hur och vad som eventuellt mer ligger bakom sådana här ”uppgörelser” är sällan lätt för utomstående att förstå då varken arbetsgivare eller utköpta vanligtvis är särskilt pigga på att berätta för media. Vår svenska yttrandefrihet och meddelarfrihet till trots så väljer de flesta att ta pengarna och gå vidare. Men det är skattebetalarnas pengar…… och verklighet, dvs inget som redaktörerna själv drömt.
Marianne Rönnberg Galmor